“Kantklos vereniging Stadskanaal zoekt neger voor cultuursubsidie.”

In tijden van een pandemie en de crisis die binnenkort nog zal volgen, is het schipperen met de kunstsubsidies. Bij verstandig bestuur is er weinig geld. Je weet als bestuurder ook dat er de komende tijd geld nodig is om de economie weer aan de gang te krijgen.

De situatie is erg zuur, omdat de cultuur sector nu al een half jaar op zijn gat ligt. Geen inkomsten voor artiesten, geen inkomsten voor producenten. Er zijn al veel faillissementen in de cultuursector, er zullen er nog velen volgen.

De commissie die het geld verdeelt bestaat uit leden, die goede contacten hebben in politieke kringen. De commissie heeft dit jaar bij de verdeling vooral gekeken naar de nieuwe diversiteitscode.

Opvallend daarbij is dat de commissie bestaande uit leden uit vooral de randstad 54% van de subsidie podium kunsten naar Amsterdam laten vloeien en 81% naar de Randstad. Slechts 6% van de Nederlanders woont in Amsterdam. En dat is natuurlijk weinig divers. In Overijssel en Gelderland is blijkbaar geen cultuur, want daar gaat niets naar toe.

Het totaal van 17 miljoen subsidie is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat ten opzichte van de subsidie voor de E.U. van 31 miljard die is omgedoopt tot noodfonds, zodat de Italianen de pensioengerechtigde leeftijd op ongeveer 60 jaar kunnen behouden.

In feite werkt de commissie voor de verdeling van de podiumkunsten tweedeling en racisme in de hand. Het zoekt en beschuldigd indirect van racisme waar dit niet het geval is. En de wijze waarop de subsidie nu verdeeld is, zorgt onherroepelijk voor scheve gezichten. De nieuwe diversiteitscode dwingt cultuurorganisaties de focus te verleggen op zaken die niets te maken hebben met de functie die het in de maatschappij vervult.

Willen ze dan koppen in de krant zoals: “Kantklos vereniging Stadskanaal zoekt neger voor cultuur subsidie?” Of: “Theatergroep ‘de bollenschuur van ome dirk’ zoekt spreekstal meester die tijdens voorstelling van blond kan verschieten naar een Aziatisch uiterlijk en in het openbaar van geslacht kan veranderen. Operatie geen bezwaar.”

Naast de beperkte mogelijkheden van het laatste, is het erg onverstandig om de rassentheorie van de Duitsers uit de tweede wereldoorlog omgekeerd toe te passen op het Nederlandse cultuurlandschap.

Er is genoeg moois in de cultuursector. Daarvoor hoeft geen discriminerende commissie voor de podium kunsten te worden opgetuigd.

Hoewel ik er natuurlijk heel blij van zou worden als Daniel Lohues en Typhoon samen een nummer zouden brengen. Of wanneer de gedichten van Ted Joans door Direct van muziek zouden worden voorzien. Staan ze elk afzonder ook als een hues. Ik ben nog steeds een groot fan van Sam Bettens. Of zoals ze in Wijk bij Duurstede zeggen: ‘Over smaak valt niet te twisten, maar kwaliteit heeft zo zijn kenmerken’. En dat laatste heeft de commissie van de podium kunsten nog niet zo door.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share via
Copy link
Powered by Social Snap